Zbigniew Ekiert

Kancelaria Notarialna

Dział spadku

Termin oznaczający podział majątku spadkowego pomiędzy poszczególnych spadkobierców.
Spadkobiercy nabywają spadek w chwili jego otwarcia i z tą chwilą powstaje pomiędzy nimi wspólność majątku spadkowego. Jej zniesienie może nastąpić na żądanie uprawnionych, w formie działu spadku, co skutkować będzie nabyciem przez poszczególnych spadkobierców wyłącznych praw do składników majątku spadkowego.

  • Dział spadkumoże nastąpić poprzez zawarcie umowy między wszystkimi spadkobiercami lub na mocy orzeczenia sądu;
  • umowny dział spadku może objąć cały spadek lub być ograniczony do części spadku;
  • jeżeli w skład spadku wchodzi nieruchomość, to umowa powinna być zawarta w formie aktu notarialnego, a jeśli przedsiębiorstwo, to umowa o jego dział powinna mieć formę pisemną z podpisami notarialnie poświadczonymi;
  • przedmiotem działu spadku mogą być wyłącznie aktywa, natomiast podział długów następuje z mocy prawa, odpowiednio do podziału aktywów;
  • roszczenie o dział spadku nie ulega przedawnieniu.

Informacje i dokumenty niezbędne do przygotowania aktu notarialnego działu spadku:

  • dane osobowe osób biorących udział w dziale spadku: ich imiona, nazwiska, imiona rodziców, seria i numer dokumentu tożsamości (dowód osobisty, paszport, karta pobytu), PESEL, określenie stanu cywilnego, adres zamieszkania;
  • dokument stanowiący podstawę nabycia spadku: wypis aktu poświadczenia dziedziczenia lub prawomocnego postanowienia Sądu o stwierdzeniu nabycia spadku;
  • numer księgi wieczystej nieruchomości;
  • zaświadczenie wydane przez naczelnika urzędu skarbowego potwierdzające, że nabycie jest zwolnione od podatku lub że należny podatek został zapłacony albo zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia;
  • wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego o przeznaczeniu nieruchomości, zaświadczenie o jego braku lub decyzja o warunkach zabudowy – dla gruntu;
  • wypis z rejestru gruntów lub wypis z rejestru gruntów wraz z wyrysem z mapy ewidencyjnej, jeśli dla sprzedawanej działki będzie składany wniosek o założenie księgi wieczystej (na dokumentach winna być umieszczona adnotacja, że dokument stanowi podstawę wpisu do księgi wieczystej);
  • ostateczna decyzja zatwierdzająca podział nieruchomości, gdy następuje podział;
  • opis zabudowań na nieruchomości lub wypis z kartoteki budynków;
  • informacja o wysokości ewentualnych spłat czy dopłat.